Proč jsem se rozhodl věnovat bezpečnosti škol.

03.04.2025

Po třiceti letech služby v ozbrojených složkách a působení jako instruktor střelby, sebeobrany a taktického výcviku, jsem se rozhodl své zkušenosti zaměřit novým směrem – na ochranu škol jako tzv. měkkých cílů.

Téma bezpečnosti ve školním prostředí se v posledních letech dostává do popředí nejen kvůli tragickým událostem doma i v zahraničí, ale i kvůli rostoucím obavám veřejnosti. Školy by měly být místem klidu a rozvoje, ne místem strachu. Právě proto považuji za důležité nabídnout odbornou podporu v oblasti prevence, krizové připravenosti i reakce na mimořádné situace.

Nevycházím jen z osobní praxe, ale také z oficiální metodiky Ministerstva vnitra ČR, Ministerstva školství ČR  a mezinárodních bezpečnostních standardů. Zároveň se snažím klást důraz i na psychologickou stránku problematiky – pomoci školám pochopit, jak racionálně s rozvahou reagovat na krizové situace spojené s násilím a jak připravit na tyto situace  personál školy bez vytváření zbytečné paniky.

Zcela zásadní je podle mě systematický rozvoj dovedností školního personálu – od porozumění rizikům, přes praktické postupy při evakuaci či zabarikádování, až po schopnost zvládnout krizovou komunikaci nebo poskytnout první pomoc.

V současnosti se nejvíce zaměřuji na praktický výcvik, který školám přináší konkrétní dovednosti a nástroje, jak efektivně reagovat na krizové situace spojené s násilným útokem a zajistit bezpečí svých zaměstnanců i žáků. Výcviku vždy předchází krátké, ale nezbytné teoretické minimum, které poskytuje účastníkům základní porozumění kontextu a principům násilného útoku, tedy jednání s nímž naštěstí nemá většina personálu škol v České republice reálnou zkušenost.  Následný praktický nácvik pak vychází ze zkušeností z reálných událostí, díky čemuž si účastníci osvojují nejen znalosti, ale především schopnosti potřebné k okamžité a promyšlené reakci v praxi. 

Vedle výcviku se věnuji také analýze rizik a návrhu technických a organizačních opatření, která doplňují celkovou bezpečnostní strategii školy. 

Školy si zaslouží podporu. A já chci být jedním z těch, kdo jim ji nabídne.